Ceturtdien, 28. decembrī, HIPHOPS.LV komanda devās uz ilgi gaidīto, šī gada pēdējo un noteikti vienu no gada grandiozākajiem repa koncertiem – uz Arēnas Rīga skatuves kāpa latviešu hiphopa mūzikas pirmsācējs – reperis Ozols.
Koncerts bija neaizmirstams mūzikas piedzīvojums gan tiem, kas Ozolam seko jau no divtūkstošajiem, gan “Neona pilsētas” un “YAUDA” faniem. Skatuves dizains un gaismu efekti lieliski papildināja šovu un ikkatram, kas apmeklēja Ozola koncertu, šis paliks atmiņā kā grandiozs šovs ar pārdomātu katru sīkāko detaļu uz skatuves.
Koncerts bija sadalīts divās daļās, pirmo daļu veltot Ozola, Latvijas Radio bigbenda un Kristīnes Prauliņas muzikālajai sadarbībai, kurai reperis gatavojās vēl pirms pandēmijas. Šāds sastāvs uz skatuves atgādināja, cik lieliski izklausās reps ar dzīvo pavadījumu. Latvijas Radio bigbends lieliski papildināja Ozola uzstāšanos ar instrumentālajiem un vokālajiem elementiem. Bigbenda spēcīgā orķestra skaņas un Kristīnes Prauliņas vokāls radīja unikālu mūzikas skanējumu, kas izskanēja koncerta pirmajā daļā un piešķīra šovam jaunu dimensiju.
Pirmā daļa. Ozols un bigbends
Skatuvi sākumā klāj tumsa. Skanot dziesmas “Es esmu” pavadījumam, beidzot ir sagaidīts Ozola Arēnas lielkoncerts. Pēc dziesmas “Saldējuma sezona” no kopīgā projekta ar Katapullt, atgriežamies klasikā – skan “Neko 2005” no albuma “Cīņa un mīlestība” (2001), kurai pievienojas Kristīnes Prauliņas vokāls.
Laiks pirmajam repa viesim – uz skatuves kāpj jaunās skolas reperis Prusax, un kopā ar Ozolu izpilda singlu “LIELAIS FLEXXX”. Uz skatuves atkal atgriezās Kristīne Prauliņa, lai pievienotos dziesmai “Cīņa”. Pēc šī ceļojuma uz Ozola repa pirmssākumiem, atgriežamies pie salīdzinoši nesenā singla “Superhaips”, un ir jūtams, ka klausītāji tiešām ir sasodīti augstu.
Ir skaidrs, ka Ozols varētu jauno skolu un klasiku miksēt visu vakaru.
Šis Ozola muzikālais ceļojums turpinās ar divām, skaistām, emocionālām dziesmām – “Pavasaris” (pied. Kristīne Prauliņa) un “Saules Stariņš” (pied. xantikvariāts) no 2020. gadā izdotā albuma “YAUDA”, kuram a capella pievienojās fanu koris. Sentimentālo noskaņu turpināja arī “Neona pilsētas” singls “Nekad” (pied. Kristīne Prauliņa), taču koncerts drīz atkal uzņēm apgriezienus.
Uz lielās skatuves Ozolam pievienojas nākamais viesis – kādreizējais repa grupas S’T’A dalībnieks, reperis Kurts, ar kuru kopīgi tika izpildīta dziesma “Sūdi”. Nav šaubu, ka daudziem šī reperu atkalsatikšanās uz Arēnas skatuves bija liels pārsteigums.
Tuvojoties koncerta pirmās daļas izskaņai, Ozols pievēršas pārdomu gabaliem – šī gada singlam “Brīvības iela” un dziesmām “Mūžība” un “O Z O L s”, kas atkal izpelnās fanu kori. Koncerta pirmā, mierīgākā daļa nu ir izskanējusi un apmeklētāji dodas nelielā pauzītē, lai baudītu atspirdzinājumus vai iegādātos kādu Ozola prečuku īpaši ierīkotā stendā, kur šoreiz ierobežotā daudzumā bija pieejams arī “0‘79” merčs.
Otrā daļa. 1979
Pēc nelielās pauzes visi lēnām atgriežas zālē, lai baudītu koncerta otro daļu, kuru bagātina sabiedrībā zināmi reperi un popmūziķi. Šajā koncerta daļā Ozols pārsteidz ne tikai ar dažādiem šova pirotehnikas elementiem uz skatuves, bet arī ar iespaidīgajiem rekvizītiem un “Bourzma” kolektīva veidotām vizualizācijām.
Sākoties otrajai daļai, skatuvi atkal klāj tumsa. Skan jaunā albuma “1979” ievads, un Ozols atgriežas uz skatuves ar automašīnu (!), lai izpildītu jaunā albuma tituldziesmu. Dziesmas laikā pamanām, ka pie skatuves priekšpusē atsegti trīs ar mākslinieka Elementton grafiti apzīmēti auto. Kā izrādās vēlāk, tiem šova turpinājumā nav tikai dekoratīva funkcija.
Šovs turpinās ar 2008. gadā izdoto “Pilsēta naktīs”. Skatuves “garāžu” papildina arī divi motokrosa moči – uz viena Ozols, uz otra Prusax. Abi kopīgi izpildīja “Tu Nāc Tu Ej” no albuma “YAUDA”, kas ļauj uz īsu mirkli atgriezties 2020. gada augustā, kad Ozols tikpat yaudīgi ar moci uzbrauca uz Sporta kvartāla skatuves.
Viesu saraksts šajā vakarā kļuva garāks teju ar katru dziesmu. Skanot “OGMC” fragmentam, zālē no viena no apzīmētajiem auto skatuves priekšā izkāpj ansis. Tad steidz uz skatuvi, kur kopā ar Ozolu norepo “Maisiņš vaig?” no albuma “1979”.
Pēc introspektīvā “Personības rekorda”, gaismas stars iespīd tribīnēs, tur ieraugām Gustavo, kura Arēnas lielkoncerts izskanēja pagājušogad. Pēc negaidītā pārsteiguma, Gustavo pievienojas Ozolam uz skatuves, lai kopīgi izpildītu leģendāro dziesmu “Bokss”, un tad jau abiem uz skatuves piebiedrojas arī kādreizējās apvienības FACT biedrs Čižiks, lai kopīgi izpildītu klasiku “Ielu dzīve 1998”. FACT atkalapvienošanos uz Arēnas skatuves noslēdz “Tagad tikai sākās” no Gustavo atgriešanās albuma, kuru pirmo reizi dzirdējām gandrīz pirms gada un tieši šajā pašā vietā – Arēnā.
Koncerta turpinājumā teju pēc katras dziesmas uz skatuves piebiedrojas arvien vairāk viesu – Edavārdi un Rick Feds (“Situācijas”), rolands če (“Spēks”), xantikvariāts (“Zapte”). Īpaši jāiceļ dziesmas “8 pa 8” numurs, kura laikā no uz skatuves esošā melnā Mercedes viens aiz otra ar pa auto durvīm kāpj ārā reperi, izpildot savus pantus. Beigās uz skatuves ir visai iespaidīgs reperu sastāvs – ansis, HOTTE, xantikvariāts, Prusax, rolands če un Steps.
Viesu sarakstā neizpalika arī Dons, ar kuru kopīgi tiek izpildīts radio hits “Salauzta sirds”. Turpinot melodisko ievirzi, Ozols izpilda arī “Tranzīta” klasikā balstīto singlu “Es nevaru būt balts”. Uz skatuves atgriežas Kristīne Prauliņa, kas ar Ozolu izpilda dziesmu “Pazudušais dēls” un “Vētra pats sev”, uz kuru pievienojas arī Rīgas Gospelkoris.
Kā ierasts Ozola koncertos, pēdējo dziesmu laikā (klasika “Stils” un absolūtā klasika “Rajons”), uz skatuves kāpj visi Ozola šī vakara viesi un draugi, uz skatuves notiek tāda kārtīga ballīte, nododot skaidru ziņu – Ozola Arēnas lielkoncerts ir aizvadīts ar vērienu.
Šādi koncerti nenāk bieži. Ozols parāda latviešu hiphopa spēku visplašākajā nozīmē, jo viņš tam ir stāvējis klāt gandrīz katrā laikā un skanējumā nu jau vairāk nekā 20 gadu garumā.
Kā lai latviešu hiphops neaugtu stiprs, ja tam tik ilgi centrā ir Ozols?