Kas īsti ir šī mītiem apvītā “preses relīze”? Reperu vidū ar vārdu “relīze” visbiežāk saprot mūzikas izdošanu, taču preses relīze un mūzikas relīze nav vienādi jēdzieni.
Preses relīze ir oficiāls paziņojums medijiem, turklāt tai ir konkrēta struktūra. Esmu mūziķu menedžere jau vairāk nekā 10 gadus, ir sanācis sarakstīt labu kaudzīti ar preses relīzēm. Esmu bijusi arī redaktore vairākos ar mūziku saistītos portālos un šobrīd hiphops.lv galvenā redaktore. Šajā laikā esmu saņēmusi visdažādākās preses relīžu interpretācijas, arī e-pastus ar mūzikas saitēm bez pavadoša teksta, tāpēc nolēmu uzrakstīt, ko tad mediji sagaida no “preses relīzes”?
Apkopoju 10 svarīgākās lietas, ko ievērot, sagatavojot savu preses relīzi.
1. PAREIZRAKSTĪBA!
Ja nu ir sanācis tā, ka nemāki komatus, iedod kādam pārlasīt. Nesūti kļūdām pilnu tekstu, tas neglābjami sagrauj pirmo iespaidu. Izmanto Google iespējas un pārbaudi savu rakstītprasmi, salīdzinot to ar citiem internetā atrodamiem, uzticamiem informācijas avotiem. Es pati googlēju gandrīz katru reizi, kad rakstu, pārlasu 7. klases latviešu valodas likumus un pārbaudu, vai aiz “savukārt” ir liekams komats. (Kā tur ir, zini? :D)
2. Virsrakstā jāpievērš uzmanība galvenajam
Virsrakstā skaidri norādi, par ko būs stāsts relīzē. Izcel unikālo. Te gan nevajadzētu pārāk safantazēt un paspīdēt ar savu stilu, to labāk atstāj mediju redaktoru ziņā. Tavs uzdevums ir norādīt galveno domu vienā, ne pārāk garā teikumā.
3. Pirmā rindkopa – svarīgākā informācija
Bez šīs rindkopas nav iespējams nodot vēstījumu. Tajā ir atbildes uz jautājumiem: Kas? Ko? Kāpēc? Kad? Kur? Nebaidies, ja šis info pārklājas ar virsrakstu. Iztēlojies, ka Tev ir tikai šī viena ridkopa, kurā jāpasaka vissvarīgākais, neizplūstot paskaidrojumos. Iztēlojies, ka medijs nopublicēs tikai šo rindkopu. Vai ar to būs nodots skaidrs vēstījums?
4. Viss pārējais ir papildinājums
Turpmākais preses relīzes saturs ir papildinājums pirmajai rindkopai. Tajā var ietvert to, kam nebija vietas sākumā. Citāti lieliski atsvaidzina kopējo teksta blāķi un piešķir savu “odziņu”. Ja vien tas nav generic teksts “priecājos par izdoto dziesmu, paldies atbalstītājiem”.
5. Vispārīga informācija
Šis ir preses relīzes noslēguma bloks, tajā ierasti ir kopējā informācija par mākslinieku. Biogrāfisks lasāmgabals, kas izceļ svarīgākos sasniegumus un faktus. Šo daļu ne vienmēr nopublicē, bet tā iedod medijiem ieskatu mākslinieka gaitās.
6. Noformējums
Preses relīzes optimālais apjoms ir ne vairāk kā 1 A4 lapa . Izplūst liekvārdībā nav ieteicams. Kad viss sarakstīts, smuki noformē tekstu. Atdali rindkopas. Virsrakstu ieliec lielākiem burtiem, bet NEKAD NEIZMANTO CAPS LOCK, jo tādu tekstu nekur nepublicē, to redaktoram nāksies ar roku pārrakstīt. Pirmo rindkopu izcel boldā. Vari izcelt vēl kaut ko svarīgu. Viscaur izmanto vienu fontu. Neliec tekstā pa vidu bildes! Dažkārt augšpusē preses relīzēm pievieno logo, tādā veidā izceļot identitāti, bet tas nav obligāti. Atceries, katra lieka detaļa palielina faila kopējo “smagumu” un dažreiz traucē dokumenta ielādēšanos. Saglabā failu kā .docx, nesūti .pdf!
7. Divas draudzenes – galvene un kājene
Pašā augšā jānorāda preses relīzes izdošanas datums. Tā ir neatņemama sastāvdaļa jebkuram oficiālam paziņojumam. Medijam ir svarīgi zināt, vai atsūtītā informācija par “tikko” notikušu pasākumu nav no pagājušās nedēļas.
Preses relīzes beigās pieņemts norādīt to, kurš informāciju sagatavojis. Apakšā pievieno kontaktinformāciju – vārdu, epastu, tel. numuru. Pieliec arī saites, kur Tevi var atrast soc.tīklos, kur klausīties mūziku utt.
8. Nav pieklājīgi pa kluso iemest spamu kādam pastkastītē un nozust!
E-pastu sāc ar sasveicināšanos. Virsrakstā skaidri un saprotami norādi, kādu informāciju sūti. Nekopē visu savu garo relīzi pa taisno e-pastā! Saglabā to dokumentā, ko pievieno pielikumā. E-pastā vari iekopēt relīzes pirmo rindkopu un norādīt, ka pilnā preses relīze ir pielikumā. Atsveicinies un paraksties ar savu vārdu. Norādi kontaktinformāciju.
9. Pielikumi – ekrānšāviņi, foto un cover art
Attēlus neliec pa taisno e-pasta pielikumā, bet uzliec uz failu glabāšanas serveriem kā failiem.lv, Google Drive, wetransfer.com, Dropbox u.tml. Tas nepieciešams tādēļ, lai Tava ziņa saņēmēja e-pastā neaizņem daudz vietas. Saite ir daudz ērtāks veids, jo saņēmējs var paņemt tieši to, kas viņam vajadzīgs. Pievieno vairākas bildes, lai ir, no kā izvēlēties. Atceries par saišu derīguma termiņiem, dažkārt attēli var noderēt medijam arī vēlāk. Mans personīgais šī brīža favorīts ir Google Drive.
Izmanto klasiskos attēlu formātus .jpeg un .png, lai nav pārsteigumu. Sagatavo horizontālus attēlus izmēros no 1000px līdz 2000px (garākā mala). Šis ir tas gadījums, kad lielāks nav labāks un nestrādā “less is more”. Milzu bildes aizņem daudz vietas uz servera, tās tāpat neparādīsies pilnā krāšņumā, jo tiks sakompresētas. Pārāk mazas bildes arī nav labs variants – tas izskatās slikti, un neviens to negrib redzēt. Atceries, ka obligāti ir vajadzīgi horizontāli foto, ne tikai plakāts vai cover art.
10. Izsūtot relīzi, nepievieno kaudzi ar saņēmējiem
Ja izsūti relīzi vairākiem savstarpēji nesaistītiem adresātiem reizē, liec visus pie bcc (saņēmēji neredzēs, kam vēl nosūtīts), kā galveno saņēmēju norādi, piemēram, savu e-pastu. Personificētas vēstules vienmēr ir patīkamākas, tāpēc apsver iespēju uzrunāt katru mediju individuāli!
Ja Tev ir kāds jautājums vai piebilde preses relīžu sakarā – dod ziņu!
Ja netiec galā ar savas mūzikas preses relīzes rakstīšanu un vēlies saņemt profesionālu atbalstu preses materiālu sagatavošanā, raksti man uz dorotija (AT) hiphops.lv vai DM Instagramā @Dorotija .
1 komentārs
Šo rakstu man, kā baltu filoloģijas maģistram, būtu patīkamāk lasīt, ja virsrakstā vārds “relīze” nebūtu rakstīts ar lielo sākuma burtu. Šādu praksi piekopj vienīgi laikrakstu nosaukumiem.
I’m just kidding hiphops.lv, you know I love you..