2022. gads latviešu hiphopā ir bijis notikumiem pilns – ieskaitot relīzes, intervijas, apskatus un topus. HIPHOPS.LV šogad tapušas gandrīz 100 publikācijas.
Tāpat kā pagājušogad, vēlamies atskatīties uz gada spilgtākajiem un nozīmīgākajiem albumiem, tāpēc piedāvājam lasītājiem HIPHOPS.LV TOP 10 2022. gada latviešu hiphopa albumus*. Šogad saraksts jāsāk ar dažiem mums svarīgiem albumiem, kuri palikuši ārpus desmitnieka, bet kurus noteikti vērts pieminēt.
Mauku Sencis un GM Neons – goda vards 4


Vasaras svelmē Mauku Sencis un Grandmasters Neons (Ods un goča) izdeva miksteipu “goda vards cetri”, kas klausītāju aizved kaut kur starp pritonu un zaļumballi. “Piepist seju” (radio – “Pielikt seju”) kļuvusi par vienu no vasaras klausītākajām dziesmām, un to droši vien gaida ilgs mūžs karaoke bāros un studentu tusiņos. Kas meklē ko nopietnāku, lai met līkumu. Bet, ja tu ej garām, lūdzu, negrūsties.
Kaizers – Uz līnijas


Kaizera debijas soloalbumu “Uz līnijas” patiesi var saukt par autordarbu, jo albums ir Kaizera paša ierakstīts, miksēts un daļēji arī paša producēts (“Manifests”, “Lido”, “Uz līnijas”, “Plusā”). Albuma spēks un vienlaikus vājība ir garums. Vien 19 minūšu un 8 dziesmu laikā albums konceptuāli izved klausītāju caur Kaizera mūzikas tematikai no pagrīdes arhīviem līdz pašironiskiem dzīvesstāstiem, taču vienlaikus tos tikai ieskicē. Runā, ka mazuma piegarša ir laba lieta, tomēr žēl, ka albumā neiekļuva šī gada singls “Kačā (LV Drill)”, kas konkurētu ar albuma labākajām dziesmām.
Fiņķis un PRAGAII – Tāds slinkums


Maijā tika izdots ilgi gaidītais Fiņķa un PRAGAII albums “Tāds slinkums”. Albumā ir iekļauti klausītājiem labi pazīstamie singli “Maza Rīga” un “Kā pavadīt jaunību”, tomēr kopumā albums ir pārsteigumiem pilns. “Tāds slinkums” ir tīrradnis – ne albuma tekstus, ne mūziku nevar viennozīmīgi ietilpināt kādā kastītē, vai tas būtu hiphops, elektronika, vai roks. Labi piemērots pārdomu brīdim vai ceturtdaļmūža krīzei.
#10 Zeļģis – Paralēles


Rudenī klausītājus sasniedza Zeļģa debijas albums “Paralēles”. Albuma sešpadsmit dziesmās Zeļģis ar šaura latviešu bītmeikeru loka palīdzību (Mickeen, shenfi, Zen Paul) pielaiko daudz dažādu stilu un skanējumu, bet visbrīvāk viņš skan drūmu, draivīgu trap bītu pavadībā. (Kā piesaka ievads: “Elegantas vārdu spēles mijas ar trekniem basiem un sulīgiem akordiem.”) Kaut arī “Paralēlēs” dominē ātri teksti un pančlaini, personiskās dziesmas albuma vidusdaļā un atsevišķas nianses liecina, ka no Zeļģa nākotnē varam sagaidīt vēl vairāk.
#9 Pionieris – Kaut mēs uzvarētu tās cīņas, par kurām nerunājam


Šogad beidzot klajā nācis Kreisā Krasta veterāna Pioniera debijas albums “Kaut mēs uzvarētu tās cīņas, par kurām nerunājam”. Kā sagaidāms, albums bieži ir smags un tiešs (“Nemīz”, “Vampīrs”), bet reizēm arī personisks (“Piektdiena 13”). Albumam par labu strādā veiksmīga kompozīcija, kas izved klausītāju caur ielu dzīves paranojai, šaubām un bravūrai. Vārda plašajā nozīmē “Kaut mēs uzvarētu…” ir gangsteru reps, tomēr tas ir arī kas vairāk – atmiņu stāsts, grēksūdze, mantra.
#8 Ivans Baigais – Ceļojums uz Rajonu


Kreisā Krasta biedriem šis gads acīmredzami bijis ļoti ražīgs, jo iznācis arī Ivana Baigā albums “Ceļojums uz Rajonu”. Var teikt, ka albumā netrūkst nekā, jo “Ceļojuma” 66 minūtēs atrodas vieta klubu gabaliem (“Kastanis”, “Grēksūdze II”), pārdomām (“Sirds dāma”) un klasiskam hiphopam (“Dinero”, “Laba diena”), tomēr albuma garums brīžiem kļūst nogurdinošs. Iespējams, precīzāks fokuss un mazliet īsāks dziesmu saraksts palīdzētu izcelt “Ceļojuma” spilgtākos skatus.
#7 Arstarulsmirus – Dedz


Šogad iznācis Arstarulsmirus trešais albums “Dedz”, kas ir arī trešais albums ciklā “Vēlējumu dziesmas”, kurā katrs albums pievēršas kādam stihiskam elementam (pagaidām secīgi – ūdens, zeme, uguns). Nav noslēpums, ka daļai latviešu hiphopa klausītāju ir grūti pieņemt Arstarulsmirus aizspriedumu, saldā skanējuma vai brīžiem pamācošo tekstu dēļ. Arī šādā ziņā “Dedz” ir līdz šim visveiksmīgākais Arstarulsmirus albums, jo tas lielu uzsvaru liek uz hiphopam pazīstamām, centrālām tēmām – kustību, impulsitivāti, pārliecību. Albumu sevišķi vērts otrreiz noklausīties tiem, kas šogad ar nepacietību gaidīja Gustavo atgriešanos, jo albuma rotaļīgā enerģija nemaz nav tālu no Gustavo intonācijas. Pavisam iespējams, ka pēc dažiem gadiem mēs “Dedz” redzēsim kā tiltu starp abiem Gustavo-Arstarulsmirus katalogiem.
#6 Kjuumanis – Vēl smaragdā


Viens no gada lielākajiem pārsteigumiem ir Salaspils repera Kjuumaņa albums “Vēl smaragdā”. Kjuumanis nepretendē uz pasaulē dziļāko albumu, un daļa “Smaragda” veiksmes ir albuma vieglā noskaņa. (Vēl cita daļa pienākas albuma viesiem, sevišķi xantikvariātam un Odam.) Kjuumanis albumā piesaka Salaspili kā Latvijas mežonīgos rietumus gan ar g-funk akcentiem bītos, gan ar tekstiem, kas liek pilsētai izklausīties pēc jautriem un bīstamiem džungļiem, kuros tā vien kārojas paviesoties vēl un vēl.
#5 Ods – Nestāsti mammai


Odam šis ir bijis ražīgs gads – iznācis gan iepriekš minētais miksteips “goda vards cetri” (kā Mauku Sencim, ar Grandmasteru Neonu), gan apjomīgais soloalbums “Nestāsti mammai”, kurš sniedz daudz pilnīgāku priekšstatu par to, kāds Ods ir, un kā viņš ir nonācis līdz šim brīdim. Šķiet, ka albums ir mazliet par garu, un starp 20 dziesmām katrs atradīs dažas, kuras izlaist. Reizē “Nestāsti mammai” Odu piesaka kā daudzdimensionālu reperi, kas aptver visplašāko tēmu un stilu loku, un vienlīdz ērti jūtas gan Mauku Sencim raksturīgos piedūrienos (“Lupatā”), gan melodiskos singlos (“Panika”), gan atklātos un aizkustinošos dienasgrāmatas repos (“Neatbildēti zvani”, “Dievs svētī plagus”).
#4 Wiesulis un sangvn – Fianchetto


Repera Wiesuļa un producenta sangvn albums “Fianchetto” viennozīmīgi ir gada jaudīgākais jauna mākslinieka pieteikums. Albumā Wiesulis repo asprātīgi, ātri, pat drudžaini, tomēr nekad nezaudē kontroli. Pančlaini krīt kur pagadās, rīmes – it visur, un sangvn bīti atgādina, kāpēc formāts reperis+producents ir klasiska hiphopa recepte. Pagaidām Wiesuļa spēks ir formā, nevis saturā, bet nav šaubu, ka arī saturs nāks ar laiku. Gluži kā šahā, “Fianchetto” apliecina gan jaudu, gan uzdrīkstēšanos.
#3 Steps – Slikc sunc


Hiphops ciena mutācijas – sagraizītas bungas, savērptus samplus un žanru jaukteņus. Viens no latviešu hiphopa jaudīgākajiem mutantiem ir Steps, kura albumā “Slikc sunc” kopā saaug pankroks un hiphops, kurā dominē gloks. Līdzīgi Stepa debijas albumam “Jaunais”, arī “Slikc sunc” zināmā mērā ir iepazīšanās stāsts par to, no kurienes Steps nāk (“Nemāku lasīt”, “9līdz5”) un kur viņš ir tagad (“Nervi”, “Asinis uz kedām”). Starp dziesmām ir arī dažas īsas ainas, kurās Steps pārdod dvēseli velnam. Tomēr velns izrādās mazāk biedējošs par elli Stepa tekstos.
#2 Arturs Skutelis – Jā


Lai gan nosaukums varētu likt domāt, ka Artura Skuteļa devītais albums “Jā”ir bravūras pilns, tas drīzāk ir par nedrošību un sava “Jā” meklējumiem. Šādi turpinot albuma aprakstu to var būt grūti atšķirt no citiem Skuteļa albumiem, tomēr “Jā” par labu nākusi pievēršanās paša Skuteļa balsij, savukārt muzikāli albums attīsta “Lavīnas” moderno skanējumu, kas samplu cilpas savij ar dzīvo pavadījumu. Skatoties uz Skuteļa diskogrāfiju, rodas kārdinājums salīdzināt “Jā” ar citiem albumiem – mētāt “labākais kopš…”, “pirmais, kas…”, un tamlīdzīgus izteicienus, kas vairāk izsaka par pagātnes veiksmēm, nevis tagadnes aktualitātēm. “Jā” varētu būt albums, uz kuru nākotnē vērts šādi atsaukties.
#1 rolands če – visurgājējs


rolanda če “visurgājējs” savu nosaukumu nes godam, jo tas šogad tiešām bijis visur. “visurgājējs” šogad skanējis katrā festivālā un hiphopa pasākumā, un noteikti iedzīvojies daudzu klausītāju ausīs un prātos. Kā lai būtu citādi? Katrs bīts nāk ar duci pārsteigumu, katrs pants – ar pančlainu gan pirmajam, gan otrajam klausījumam. Nez, vai albumā ir lieka minūte, sliktākajā gadījumā – kāda lieka sekunde. Degviela katra visurgājēja bākai.
*Albumu atlase – HIPHOPS.LV redakcija. Anotācijas – Edvards Kuks
KLAUSIES! Labāko 2022. gada latviešu hiphopa albumu dziesmu izlase SPOTIFY (2h)


1 komentārs
Pingback: Uz Zelta Mikrofons nomināciju pretendē 16 hiphopa albumi