Aizvadīts vēl viens ražīgs gads latviešu hiphopā – 2023. gadā nav iztrūkuši skaļi festivāli, solokoncerti un spilgti notikumi, tomēr paliekoša gada zīme būs tieši albumi. HIPHOPS.LV komandas* mīļāko albumu sarakstā ir gan jauni vārdi, gan pārbaudītas vērtības. Tomēr šogad neiznāca vairāki albumi (Prospekti u.c.), kurus ļoti ceram sagaidīt 2024. gadā. Lai gan 2022. gadā iznāca vairāk albumu, 2023. gads pavisam noteikti neatpaliek jaudā!
Tāpat kā pagājušogad, arī šogad vēlamies izcelt tādus albumus, kuri gandrīz iekļuva desmitniekā, bet kurus tāpat vēlamies izcelt HIPHOPS.LV lasītājiem.
Abradūri – Saistīts
Abra, kurš labāk zināms kā vairākkārtējs Latvijas brīvrunas čempions, pēdējos gados manāms vairākos sadarbības projektos. Abradūri apvieno dzīvo mūziku ar klasisku repčiku. Spēcīgas ir gan Abras rīmes, gan džema sajūta starp mūziķiem. Miksa priekšplānā ir ritms un bass, kā jau hiphopam pienākas, vienīgi – brīžiem jau aizēno tekstu.
Punkts uz I – Sporas Demo
Punkts uz I atgriežas ar jaunu, īsu albumu “Sporas demo”, kas turpina pēdējā desmitgadē ieņemto kursu. Var paļauties, ka Punkts ik pa pāris gadiem izdos kvalitatīvu poprepu ar labu vaibu un gana trāpīgiem tekstiem. Trepu vietām nomainījušas klubu noskaņas, tomēr pārsteigumus šeit nemeklēt.
Serpentīns – 8
Serpentīns 371 Clique faniem noteikti ir zināms jau vairākus gadus, tomēr debijas albumu izdevis nupat, 2023. gada nogalē. Lai gan albumā dominē iepriekšējās desmitgades trepa noskaņas, Serpentīna pieredze ļauj ērti plūst uz dažādiem bītiem. Īpašs pārsteigums ir melodiskais “村上隆” (Takashi Murakami).
#10 Olas – Svarīgākais notikums Latvijas pop-hiphopā
Topa 10. vietas ieguvēji Olas kaut kādā ziņā iezīmē Latviešu hiphopa ainavas divas puses. No vienas puses, latviešu hiphopā ir pārstāvēta liela apakšžanru dažādība, tehniskās prasmes un citas repa gardēžu iemīļotas lietas. No otras puses, vēl arvien svarīga ir spēja uzrakstīt kārtīgu dziesmu.
Olu jaunā albuma singli “Dzīvot kaifs” un “Man patīk” bija stabilā radio rotācijā visu vasaru – spēja sarakstīt lipīgu piedziedājumu nav zudusi. Tomēr pārējais albums ir viegli aizmirstams, sevišķi ņemot vērā, ka tas uzrunās tikai daļu (pop)hiphopa klausītāju. Varbūt precīzāk būtu: Gana pamanāms notikums Latvijas pop-hiphopā… Arī nav slikti.
#9 E.V. x Veiders – Jaunā pagrīde
Lai gan “Jaunā pagrīde” nav E.V. debijas projekts, tas tomēr strādā kā jauna talanta pieteikums. Šis ir E.V. pirmais albums latviski, un viena no pēdējā laikā rūpīgāk reklamētajām debijām, kuru ievadīja vismaz trīs singli, parādot E.V. tehniku (“Nevari nopirkt”), stilu (“Jaunā pagrīde”, “Ievēro kustību”) un domas (“Kulturāls fenomens”).
E.V. sevi piesaka galvenokārt kā tehnisku reperi, un šī tiešām ir albuma stiprākā puse. Veidera bīti uztur augstu enerģijas līmeni, lai gan nevar teikt, ka visi bīti domāti klubam – “Kulturālu fenomenu” būs interesanti klausīties arī pēc 5 gadiem, kad E.V. vieta Latvijas hiphopa ainā būs mainījusies.
#8 Kreisais krasts – 21
“21” ir trešais albums kopš Kreisā Krasta atgriešanās pie aktīvākas sadarbības, un tagad jau KK albuma spēles noteikumi ir zināmi – trīs četri bengeri, pāris nopietnās dziesmas (“Dūzī”), daži radio singli (“Augstāk par zemi”, “Upuris”), un vismaz viens saiferis ar daudziem grupas dalībniekiem. Ir labi paļauties uz zināmu kvalitātes latiņu, bet albums ir gana garš (59 minūtes) un veidojas zināms fokusa trūkums.
Tomēr nav arī tā, ka Krasts stāvētu uz vietas. Izceļas tieši jaunā paaudze – Būū un E.V., kuri šogad izdevuši arī solo projektus. Starp citu, interesanti, ka garā pauze starp “Krasta FM” un “21” bija produktīva daudziem KK dalībniekiem. Varbūt šāds ir nākotnes Krasta ritms – solo albumi, kuri ik pa laikam ienes jaunas vēsmas arī KK kopīgajos albumos.
#7 BANDA BANDA – GANGBANG
Pēc daudzsološajiem singliem “GANGx100” un “SVARS” vairākus gadus gaidītais BANDA BANDA albums “GANGBANG” nāk skaļi, smagi un rupji. Tas smērējas biezos 808 basos dažādās pēdējās desmitgades mērcēs, un skan nepiedodami pievilcīgi. Banda saprot, ko dara pat tad, ja viņi dara pilnīgas muļķības.
Materiāls ir tieši pa vidu starp Siera plati un Stepa un Prusaka materiālu kopš New Wavy beigām – jēls un asprātīgs, bet rolanda če un xantikvariāta rokās skan kā augstas šķiras albums. Galvenais albuma trūkums ir jēlums, kas dažiem to vienkārši padarīs neklausāmu (kas ir OK), zināma vienveidība, un fakts, ka pēc tik ilgas gaidīšanas, albums, kura lielākos grāvējus jau bijām dzirdējuši vienkārši bija pārāk īss.
#6 Krivenchy, Eliots un Ricky Done Did It! – Zvejnieka dēli
Gada sākumā iznākušais projekts “Zvejnieka dēli” ir gluži vienkārši labs, koncentrēts popreps. Tajā ir gan asprātīgi sampli (Sprīdīša tēma “Piecos vellos”, Zodiaks “Skumjās”, u.c.), gan asas rindas. Neizbēgami (un pamatoti) būs salīdzinājumi ar Singapūras Satīnu. Jāsaka, ka Zvejnieka dēli vairāk uzrunās tos, kam svarīgi asi panti nekā lipīgi piedziedājumi. Varbūt tas izskaidro, kāpēc daļai hiphops.lv redakcijas šis albums bija tuvu augšgalam, bet citiem – krietni tālāk. Gan Krīvēns, gan Eliots ir augstā līmenī, un Rikija bīti nodrošina gan vienojošu noskaņu, gan dažādību – “Skumjas” un “Jetski” tuvojas karību popam, kamēr “Zvejnieka dēli” aizņemas no Ņujorkas drilla.
#5 Singapūras Satīns – SUPER
Singapūras Satīna jaunais albums “SUPER” apsteidz Zvejnieka dēlus un ierindojas HIPHOPS.LV topa 5. vietā galvenokārt pateicoties hitiem (“Degviela”, “Augsts asinsspiediens”, “Pāris bāri”), kas ir tuvāki klubu deju grīdai nekā pagalma saiferim. Ir dalījums singlos un albuma dziesmās, bet albuma dziesmas ir nevis vājākas, bet tuvākas hiphopam.
Tas gan nenozīmē, ka Satīna dalībnieki ir atslābuši pie mikrofona – Launaga pants “Degvielā” ir īsts mēles mežģis, un gan “SUPER”, gan “STULBS UN BĪSTAMS” atgādina, kāpēc savā kategorijā Satīns vēl nav izkonkurēts. Tiem, kas dzirdējuši tikai singlus, tiešām vērts noklausīties arī albumu – tur ir pavisam citi knifi. Šoreiz albums izdevies sevišķi koncentrēts!
#4 Gustavo – Tagad tikai sākās
Droši varam teikt, ka gandrīz visiem nopietniem latviešu hiphopa klausītājiem Gustavo atgriešanās albums “Tagad tikai sākās” bija svarīgs vai vismaz interesants notikums. Ja pagājušogad redzējām Gustavo atgriešanos uz lielās skatuves un dzirdējām pāris singlu, tad šogad beidzot iznācis arī albums. Kā ierasts, bītu autors ir pats Gustavo, un iepriekšējo albumu dzīvos instrumentus pārsvarā iemainijis pret vēsāku, elektroniskāku skanējumu.
Lai gan brīžiem šķiet, ka albums apmaldās hiphopa asprātībās un sev pašam paredzētos jokos, neiztrūkst Gustavo raksturīgās asprātības (singli “Tagad tikai sākās” (pied. Čižiks, Ozols), “Efekts” (pied. ansis)). Protams, arī pati atgriešanās ir viens no albuma tematiem. Ir arī jaunas nianses – “Paštaisītas jūtas” rāda Gustavo monētas otru pusi pavisam citā veidā kā līdz šim, un repa komūnai veltītais pants “Servisā” dod cerību, ka nākotnē varam sagaidīt Gustavo sadarbības arī ar jaunās skolas reperiem.
#3 Mauku Sencis un Grandmasters Neons – GODAVĀRD5
HIPHOPS.LV redakcija kādu laiku domāja, ko iesākt ar miksteipu “GODAVĀRD5”. Paskatoties uz topu kopumā, ir skaidrs, mēs negrasāmies izlikties, ka popreps nepastāv, ka mēs to neklausāmies, vai ka tas nevar būt ceļš uz plašo hiphopa pasauli. Goda vārds ir popreps, un tur nav, ko kaunēties. Godavārd5 ir tas, kas notiek, kad joks paliek nopietns.
Ja pagājušogad “goda vārds 4” tika pieminēts ārpus topa, jo nevarēja piedāvāt vairāk par (lipīgām, jā, ļoti lipīgām) jēlībām, tad “GODAVĀRD5” ir pavisam cita līmeņa albums. Katra no albuma 6 pilnajām dziesmām ir savā skaņā un noskaņā, un ja ar to nepietiek, tad “tinamies” piedāvā vēl pusduci variantu. Goda vārds ir gatavs startēt katrā kategorijā, un no viņiem varam gaidīt vēl pārsteigumus.
#2 Netīrās cilpas – Melnezera grāmata
Novembra beigās izdotais Netīro cilpu albums “Melnezera grāmata” ir ne tikai viens no retajiem latviešu hiphopa bītmeikeru albumiem, kur reperi ir viesi, bet arī izcils šī brīža LVHH portrets – albumā iekļauti visu paaudžu reperi no Kurta līdz Prospektiem. Tomēr “Melnezera grāmata” ir viscaur Netīro cilpu albums, un viņi arī rada albuma kopējo noskaņu.
“Melnezera grāmatā” ir iekļauta 21 dziesma, no kurām pilnīgi neviens nav tīrs skits, un tas viss tikai 51 minūtē. Daudz reperu, daudz stilu, maz laika. Kopējais efekts ir līdzīgs bītu teipam vai miksteipam, nevis viens plūstošs kopums. Gluži kā labākajos teipos, šeit visu nosaka producentu uzticamā auss. Vienīgais, kas “Melnezera grāmatai” trūkst, ir emocionālais kodols – lielāks vēstījums par vienkārši labiem pantiem un slimiem bītiem.
#1 Ozols – 1979
Jaunais Ozola albums “1979” līdzīgās daļās apvieno pēdējās desmitgades Ozola skanējumus – Tehnikuma un “Saldējuma sezonas” sintīpopu (“Ceļš uz mājām”, “Rīts”), “Neona pilsētas” un “YAUDAS” trepu, un šo to jaunu. Šķiet, te ir mazliet katram, ko nodrošina plašais viesu klāsts (sevišķi “8 pa 8”), un arī plašāks producentu loks nekā Niklāva pārvaldītajos iepriekšējos albumos.
Ja “Melnezera grāmatai” ir stiprāka tehnika, tad “1979” ir plašāka sirds. Īpašs prieks ir par gospeļa noskaņu atgriešanos Ozola repertuārā, kas paceļ albuma emocionālākos brīžus vēl augstākās virsotnēs. Gan “Vētra pats sev” albuma viduspunktā, gan “Pazudušais dēls” noslēgumā trāpa tieši pa vidu starp “ir grūti” un “paliks labāk”.
Šogad cīņā par gada labāko albumu HIPHOPS.LV bija skaidrs gandrīz viss, izņemot pirmās vietas ieguvēju. Tika sasaukta sanāksme, uzklausīti nopietni argumenti. Centāmies nodalīt albumu no Arēnas lielkoncerta triumfa. Neizdevās. Balsojām otrreiz. Nekas nemainījās. Triumfēja Ozola “1979”.
Nav šaubu, ka katram hiphopa fanam ir pašam savs tops, un arī HIPHOPS.LV redakcijā viedokļi bija ļoti dažādi. Droši varam teikt tikai to, ka 2023. gads latviešu hiphopā bija bagāts.
Lai radošs 2024. gads!
No sirds un no rajona,
Tava HIPHOPS.LV komanda
*Balsojums – HIPHOPS.LV komanda, teksts – Edvards Kuks